Kerkrentmeesters

College van Kerkmeesters


Verantwoord beheer

Wat doen kerkrentmeesters?

Het college van kerkrentmeesters heeft in zeer ruime zin als doel: de mogelijkheden scheppen (faciliteren) van de voortgang van de verkondiging van het Woord van God, door de kerkenraad te voorzien van financiële middelen om zowel personeel als gebouwen op een verantwoorde manier te beheren". Daarbij ligt de nadruk op het inzamelen van de financiële middelen, het beheer van deze financiële middelen en het onderhoud en beheer van de gebouwen ten dienste van de erediensten en alle nevenactiviteiten.

College van Kerkrentmeesters PGRZ

Samenstelling

Het dagelijks bestuur (het moderamen) van het College van Kerkrentmeesters wordt jaarlijks nieuw gekozen en bestaat uit:

  • Dhr. A. (Arend) Clements, voorzitter
  • Dhr. P. (Piet) Terreehorst, plv secretaris / penningmeester
  • Mw. M. (Marian) van Engen, secretaris

Bankgegevens

Rek. nr. SKG NL95RABO0373728190

Contact

Centrale Administratie

Charloisse Lagedijk 680

3084 LJ Rotterdam,

Tel: 010 4855183 

Mob: 06-83571783


E-mail: centr.adm.pgrz@planet.nl

geopend : ma t/m vrij 09.00-12.00 uur

De centrale administratie wordt beheerd door mevr. A. (Anke) Klaassen

Organisatie kerkrentmeesters

Samenstelling

Het college bestaat uit afgevaardigden van de wijkgemeenten binnen de protestantse Gemeente Rotterdam Zuid en bestaat uit kerkrentmeesters en ouderling kerkrentmeesters. Uit de ouderling-kerkrentmeesters wordt door het college een voorzitter en een secretaris gekozen.
Gezamenlijk hebben de kerkrentmeesters in samenwerking met de algemene kerkenraad de taak om de gemeente te bouwen en de erediensten in stand te houden.
Daarnaast worden een aantal primaire taken verdeeld onder de kerkrentmeesters. Deze zijn: secretariaat, algemene en financiële zaken, bouw en onderhoud, gemeentegebouw en eredienst. Het college wordt verder bijgestaan door externen die de kerkelijke administratie en de financiële administratie verzorgen.

Het college van kerkrentmeesters bestaat momenteel uit vertegenwoordigers uit de wijkgemeenten:
Maranathakerk, Johanneskerk, Wijkgemeente Credo en Oude Kerk Charlois.

Uit hun midden wordt een voorzitter een secretaris en een penningmeester gekozen.

Ingevolge ordinantie 11 artikel 4 van de kerkorde van de Protestantse Kerk wordt de gemeente in vermogensrechtelijke aangelegenheden van niet-diaconale aard vertegenwoordigd door de voorzitter en de secretaris van het college van kerkrentmeesters tezamen. 

Taken

De zorg voor alle stoffelijke aangelegenheden van de gemeente, voor zover niet van diaconale aard, is toevertrouwd aan het college van kerkrentmeesters. 

Dit omvat onder meer: 
  • Beheren van financiële middelen en goederen, waaronder de gebouwen van de gemeente. 
  • Het uitvoeren van het financiële beleid wat betreft het personeel. 
  • Het zorg dragen voor de geldwerving. 
  • Het financieel faciliteren van overige activiteiten, waarbij de verbreiding van Gods Woord centraal staat anders dan in de erediensten. 
  • Het opstellen van de jaarlijkse begroting en jaarrekening. 
  • Bijhouden van de registers van de gemeenteleden en van de doop- lidmaten- en de trouwboeken.  
  • De gebouwen die onder beheer staan van het college van kerkrentmeesters zijn de kerkgebouwen, de pastorieën, de en het zalen centrum bethelkerk met mortuarium. Voor het beheer en onderhoud van de kerkgebouwen en de overige gebouwen is per gebouw een meerjaren onderhoudsplan opgesteld.  
  • Het uitvoeren van financieel beleid wat betreft het personeel en het betalen van traktementen en salarissen wordt verzorgd door de kerkrentmeesters. 
  • Het personeel in dienstverband bestaat uit predikanten, de bijstand in het pastoraat, de koster en een kerkmusicus. 
  • De voornaamste geldwervingsbronnen zijn vrijwillige bijdragen, collecten, jaarlijkse bazars, éénmalige giften, erflatingen en legaten en subsidies. De vrijwillige´bijdragen (de belangrijkste en meest consistente inkomstenbron) worden opgehaald door deelname aan de Actie Kerkbalans. Voor de Actie Kerkbalans en voor het innen van de Solidariteitskas worden naast de belijdende leden, ook de doopleden boven 18 jaar aangeschreven. Het jaarlijks bezorgen van de brieven en het ophalen van de toezeggingen voor de vrijwillige bijdrage gebeurt door een groot aantal vrijwilligers. 
  • De begroting wordt jaarlijks in het derde kwartaal door het college opgesteld en aan de algemene kerkenraad gepresenteerd. 
  • De jaarrekening wordt aan in het eerste kwartaal van het nieuwe boekjaar geproduceerd. 
  • Via LRP wordt door de wijkgemeenten de kerkelijke administratie bijgehouden, daarin worden alle mutaties in de gemeente verwerkt. Het bijhouden van de registers van de gemeenteleden wordt verricht door de wijkraden van kerkrentmeesters. Het bijhouden van de doop- lidmaten- en trouwboeken wordt verricht door de predikanten. 
  • Alle gemeenteleden binnen de gemeente als ook de kerkelijk meelevenden van buiten de gemeente ontvangen periodiek het kerkblad kerk op Zuid. Hierin staat alle informatie met betrekking tot de erediensten, nieuws vanuit de kerkelijke gemeente en de pastorie, activiteiten van gesprekskringen, jeugdclubs enz.

Actie Kerkbalans


De actie kerkbalans komt ieder jaar terug. Iedereen die zich verbonden weet met de kerk krijgt de mogelijkheid om een gift te geven. Dit hoeft niet in een keer, maar mag periodiek (bijvoorbeeld maandelijks). Met alle toegezegde giften weten de kerkrentmeesters met welke inkomsten ze rekening kunnen houden. Dit is de belangrijkste financiële actie voor de kerk.

Financiën en Gebouwen


Het college van kerkrentmeesters stelt jaarlijks de begroting op voor het nieuwe boekjaar. Dat het college aan de hand van de begrotingen van de wijkgemeenten. Deze worden beoordeeld op onder andere prioriteiten en nut en noodzaak van de uitgaven. Het streven van het college is om de begroting sluitend te krijgen. Het realiseren van dit streven is zeer afhankelijk van de inkomsten die de wijkgemeenten kunnen realiseren. Een belangrijke inkomstenbron daarin is de vrijwillige bijdrage.

De begroting ligt ter inzage op het kerkelijk bureau.

Het college stelt ook jaarlijks in het eerste kwartaal na afloop van het boekjaar de jaarrekening op. na vaststelling in het college wordt de jaarrekening gepresenteerd aan de algemene kerkenraad die de jaarrekening vervolgens dient vast te stellen.

De jaarrekening ligt ter inzage op het kerkelijk bureau.


Het CvK heeft het beheer over 10 gebouwen.

Share by: